Pomáháme

David, 15 let, porucha autistického spektra

13.02.2024

Jak Vám a Davídkovi naše nadace pomohla? 

Nadace Naše dítě nám vstoupila do života díky tomu, že jsme si zažádali o asistenčního psa pro syna a nadace spolu s drogerií a parfumerií Rossmann uhradila jeho výcvik. Syn se stal tváří kampaně a vybrala se nakonec částka přes 5 milionů, která pomohla i jiným dětem. Kromě toho jsme pak žádali během dalších let ještě o další pomoc. Např. úhradu školních pomůcek a aktovky, úhradu kurzu plavání a naposledy v vloni v prosinci o úhradu online přípravného kurzu k přijímacím zkouškám. Částečně synovi nadace i přispěla na úhradu vánočního dárku-počítačového stolu.


 

Proč jste se obrátili o pomoc právě na Nadaci Naše dítě? 

O úhradu výcviku asistenčního psa žádala organizace Helppes, která ho cvičila a tak jsme se o nadaci dozvěděli. Prostřednictvím Helppes jsme měli možnost osobního setkání s vedením a s lidmi z nadace a všichni na nás byli velmi milí a laskaví a empatičtí, ostatně jsou stále, za což jsme velmi vděční, a tak když jsem potřebovala jako samoživitelka finanční pomoc pro syna, neváhala jsem se na nadaci obrátit, protože vím, že lidé v této nadaci mají pochopení a dělají svoji práci opravdu dobře a srdcem.
 

Jak se vám změnil život po zjištění diagnózy Vašeho syna?

Musela jsem se s tím smířit a naučit se vcítit se do potřeb svého syna, abych mu usnadnila už tak těžký život, aby se dokázal začlenit do kolektivu a dokázal se rozvíjet a posouvat svým tempem dál. Musela jsem s ním oběhnout poradny a žádat o asistenty pedagoga a neustále řešit individuální vzdělávací plán a to, že neustále má někdo se synem nějaký problém a neustále si na něj někdo stěžuje, protože je jiný než ostatní děti. Pochvala přijde jen velmi zřídka nebo vůbec. Přitom já sama vím, že je to velmi hodný a chytrý kluk a nikomu nedělá žádné naschvály. Jen prostě nedělá to, co se po něm požaduje, protože to třeba nezvládne nebo nechce dělat. Potřebuje více času nebo odvahy a nezvládne si sám ani vykomunikovat, co potřebuje, protože mu prostě lidi nerozumí a vykládají si jeho chování jinak, než by měli. V podstatě za něj musím všechno vykomunikovat já, jsem takový jeho prostředník se světem a taky musím neustále chodit všude s ním. Nechodí sám ani do školy. Všude potřebuje doprovod.
 

Jaký je Váš život s handicapovaným dítětem dnes? Co jste se naučila, jaká je to změna oproti začátkům? 

Stojí mě to hodně sil, času a taky peněz a v neposlední řadě zdraví, ale je to moje dítě a za nic na světě bych ho nevyměnila. Naučil mě koukat se na svět jinýma očima, naučil mě nenechat si spoustu věcí libit a naučil mě se bránit, protože musím bránit především jeho a naše práva. Ne vždy se to ale podaří, protože někdy se mi zdá, že je to boj s větrnými mlýny a já mám jen malou moc proti těm, co jsou dobře postavení nebo o nás rozhodují bez nás.  Je to věčný boj o přežití a snaha se odrazit ode dna. Vždy, když už to vypadá nadějně, tak se zase něco pokazí. Můj život se točí stále jen kolem syna a jeho asistenčního psa, školy a peněz, kterých máme nedostatek, a tak musím neustále chodit na úřady a prosit tam o dávky. I když se snažím peníze vydělat, nemohu pracovat na celý úvazek. Je to začarovaný kruh. Když potřebuji uhradit nějakou větší částku, třeba právě pro syna, tak v těch chvílích vím, že se mohu obrátit na Nadaci Naše dítě, protože vím, že mě podrží nad vodou a pomohou nám. Život s postiženým dítětem mě naučil, nebát se říct si o pomoc, když ji opravdu potřebuji. Samozřejmě se to ale nesmí zneužívat. Člověk by se neměl přestat snažit se o sebe postarat sám. Někdy to ale prostě nejde. Syn vyrostl a je už na střední škole, je to další náročná životní etapa, ale zvládáme to spolu. On mi dává sílu to nevzdat a je pro mě motivací a taky mi dává radost ze života. Naučil mě radovat se i z malých pokroků. Někdy je s ním opravdu velká legrace.
 

Jaká vnímáte omezení, co vás v běžném životě/dni nejvíce trápí?

Nejvíc ze všeho nás v denním životě trápí nepochopení ve škole. Na základní škole měl sice vypracovaný individuální vzdělávací plán a i SPC k nim do školy jezdilo, aby jim dali metodickou podporu, ale škola stejně IVP nedodržovala a naopak nám házela klacky pod nohy. Místo, aby na něm hledali to, co zvládne, tak neustále vyzvdvihovali to, co neumí nebo co neudělal a hledali na něm chyby. Často, když jsem se ohradila proti jejich postupu, tak to otočili proti mě. 

A to vám pak vezme veškerou chuť se o něco snažit. Místo motivace jsme demotivovaní a otrávení školou, frustrovaní a syn tam nechodil rád. Neměl tam ani žádné kamarády, protože ho nevzali na žádné exkurze a výlety. Max. do divadla nebo kina či knihovny, ale vícedenní pobyty, kde by se dokázal začlenit do kolektivu - nikdy ho nikam nevzali. To se trochu změnilo s nástupem na střední školu loni v září (2024). 

Na druhou stranu se nám otevřely i jiné možnosti, například možnost požádat o příspěvek na péči a různé sociální dávky, které nám usnadňují život. Je to ale věčné běhání po úřadech a dokládání příjmů a prokazování toho, že se nechceme na státě jen obohatit. Myslím, že stát by se měl více zamyslet nad přístupem k lidem s postižením a nekoukat na ně jako na ty, kteří ho chtějí obrat o peníze. Je to nedůstojné a ponižující. Například, když jsem zkoušela požádat o příspěvek na auto, tak v posudku, který žádost zamítl, bylo jako zdůvodnění, že syn vlastně jinak řečeno není dost autista, protože není agresivní. Nikoho už ale nezajímá, že nezvládne cestovat vlakem nebo MHD a že jako samoživitelka těžko na auto naspořím. Bez auta které dosluhuje budeme ale odříznutí od světa. Nebo že mu posudková lékařka sníží stupeň závislosti, protože psychiatrička napsala do zprávy, že mluví v celých větách, ale nikoho nezajímá, že komunikace je u něj velký kámen úrazu a nám tím pádem klesne životní úroveň na hranici bídy. Je to smutné, ale to je život samoživitelů s dětmi s postižením v této společnosti. Nezbývá nám potom nic jiného, než prosit o peníze u nadací, když stát se o nás nepostará.